« НАВЧАТИСЯ ,
ЩОБ УМІТИ, ДІЯТИ,
ЖИТИ, БУТИ ! »
З досвіду роботи використання елементів ІКТ
на уроках хімії
Сьогодні, коли обсяг інформації неосяжний для людини навіть у межах вузької галузі, а для запам’ятовування численних фактів використовують комп’ютери , стало зрозуміло, що дидактична функція вчителя полягає у формуванні навичок учнів здобувати знання самостійно в межах власних можливостей. Учням потрібні навички розмірковувати, розуміти суть речей, осмислювати ідеї та концепції, шукати потрібну інформацію, пояснювати її, та застосовувати знання та вміння у знайомих та нестандартних ситуаціях.
Актуальність проблеми полягає в тому, що у сучасному вимогливому та швидкозмінному соціально-економічному середовищі рівень освіти значною мірою залежатиме від результативності запровадження інноваційних технологій навчання, що ґрунтуються на нових методологічних засадах, сучасних дидактичних принципах та психолого-педагогічних теоріях, які розвивають діяльнісний підхід до навчання. Відповідно, актуальним є питання якості освіти, яке неможливе без створення інноваційного комп’ютерного простору.
Особливістю роботи школи в нових умовах є вивчення активне впровадження в практику елементів ІКТ, що робить школу конкурентноспроможною на ринку освітніх послуг.
Запорукою формування вмінь і навичок аналізувати ситуацію, обговорювати проблему та приймати рішення, займати чітку позицію, чітко формулювати свою думку та обґрунтовувати свою відповідь, ставити чіткі запитання й давати на них змістовні відповіді; відшуковувати причинно-наслідкові зв’язки, порівнювати, прогнозувати, робити висновки є інтерактивні методики. Підсумовуючи сказане та керуючись власним досвідом, хочу зазначити, що цього всього можна досягти оптимальним шляхом – використовуючи методи розвитку критичного мислення. Такий підхід ї сприяє кращому засвоєнню змісту освіти. А підвищення мотивації до навчання та якості освіти зумовлює використання інформаційно-комунікаційних технологій, основною метою яких є підготовка учнів до повноцінної життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства. Це те, чим живуть сучасні діти, сьогоднішня реальність, без чого не можлива подальша освіта дітей, тому слід з користю для вивчення хімії використовувати це їхнє захоплення.
На перший погляд, навчання з допомогою комп’ютера може здатися більш легким і одночасно зменшити роль учителя у процесі пізнання. Проте, машина без керівника й без колективної взаємодії учнів не може створити необхідних передумов для навчання ( у всякому випадку, на цьому етапі розвитку суспільства). На даному етапі я починаю освоювати нові інформаційні технології та можливість їх застосування у середньостатистичній школі та в розрахунку на середньостатистичного учня, вивчаю наявне програмне забезпечення навчання хімії. В умовах недостатньої комплектації школи хімічними реактивами й устаткуванням незамінними є відеофільми з демонстраціями хімічних експериментів. Комп’ютерна «Віртуальна хімічна лабораторія» дозволяє учням ознайомитися з хімічними властивостями речовин, а мені - зробити уроки більщ яскравими й такими, що запам’ятовуються.
Цікавим та змістовним є використання різноманітних форм роботи із застосуванням презентаційної системи PowerPoint, за допомогою якої створюю мультимедійні презентації. Ними можна проілюструвати весь урок, можна використати на етапі вивчення нового матеріалу, спроектувати лише тему, мету або домашнє завдання.
Усе залежить від того, чого я прагну досягти: оптимізувати час на уроці чи проілюструвати новий матеріал. Звичайно, створення мультимедійної презентації вимагає від учителя затрати часу на підготовку до уроку, знання комп’ютера, тобто програми за допомогою якої створюється презентація, але значно оптимізує час на уроці. Можна запропонувати учням створити декілька слайдів з виучуваного питання. Тоді учні вдосконалюють свої знання з хімії та комп’ютерних технологій, тому що попередньо необхідно опрацювати теоретичний матеріал.
На мою думку, презентаційні системи найбільш ефективні на уроках-лекціях та уроках узагальнення й систематизації знань. Об’єднання лекційного матеріалу з демонстрацією слайд-фільму дозволяє концентрувати увагу учнів на важливих моментах. Власне, такий вид роботи найкраще застосовувати у 10 -11 класах, де є значна кількість навчального матеріалу.
Ще одне важливе питання: для яких категорій учнів комп’ютерні технології можуть дати найбільший ефект. Відповідь проста: для всіх, оскільки інформатику діти тепер вивчають з 3 класу, то раджу елементи ІКТ впроваджувати з 7 класу. Якщо у 7 класі в учнів не виникне інтересу до вивчення хімії, то в подальшому вони відмовляються її вивчати взагалі. Традиційні методи навчання, авторитарний натиск, наказ у підлітків, в силу їхнього так званого «кризового» періоду, викликають нудьгу та роздратування. Зацікавлення або байдужість до хімії здебільшого залежить від методики її викладання. Тому доводиться з нескінченної кількості методів і прийомів, форм і засобів навчання вибирати єдино необхідні, використовувати хоч якусь «родзинку», «місток» до серця кожної дитини. І однією з таких «родзинок» є ІКТ: мультимедіа і комп’ютери. У 7 класі доцільно розпочинати вивчати хімію з мультимедійної презентації «Короткі відомості з історії хімії», що буде цікавим мотиваційним компонентом.
На уроці «Речовини. Чисті речовини і суміші» після пригадування матеріалу природознавства про речовини дати групам дітей завдання визначити, що спільне і відмінне між молоком, водою і чаєм. При чому, проілюструвати це мультимедійною презентацією. Після цього, дітям легко дати відповідь на запитання. Заслухавши думки дітей, демонструю виучувані способи розділення сумішей за допомогою віртуальної хімічної лабораторії. Це завдання допомагає сформулювати висновок про фізичні властивості речовин, а тоді демонструю слайд з записами фізичних властивостей металів, аналогічно – з неметалами.
Урок з теми «Атоми, молекули, іони. Хімічні елементи, їх назви та символи» повністю супроводжую мультимедійними презентаціями, на екран проектую тему, мету, очікувані результати, епіграф
«Природа має лиш один секрет –
Чи тут, чи там, у Космосу глибинах,
Все: від малих піщинок до планет –
Із елементів складене єдиних»
С. Щипачов, вірш «Читаючи Менделєєва»
Будову атома пояснюю на малюнках, які також є зображеними на слайді:
Таким чином, формую понятійний апарат. Підводжу учнів до сприйняття нового поняття, пропоную його пригадати з уроків «природознавства» та сформулювати самостійно, а тоді переходжу до слайду, на якому записане це поняття. Закінчую слайдом, на якому зазначене домашнє завдання та бажаю учням гарного настрою з усміхненим смайликом.
У 8 класі на уроці на тему «Поширення солей у природі та їхнє практичне значення» використовую мультимедійну презентацію: від теми, мети, завдань уроку, таблиць, схем, які повинні були заповнювати учні в ході вивчення нового матеріалу, вигляду мінералів, які містять солі, практичного їх використання до домашнього завдання. Вважаю, що це доцільно, оскільки тема містить багато матеріалу, а наочності, щоб показати зовнішній вигляд мінералів, немає. Окремі слайди готували учні, для цього їм необхідно було знайти інформацію про певні солі та оформити її у вигляді слайдів та донести цю інформацію до відома інших учнів. Отже, їм довелося самостійно опрацювати теоретичний матеріал та використати знання, набуті на уроках інформатики.
Для мотивації навчальної діяльності використовую поетичні рядки, які також подаю на слайді:
У світі різних речовин доволі -
Складних сполук, що звуться солі.
Хоч не завжди буває так,
Що в більшості солоний смак.
Є серед них солодкі, кислі та гіркі,
Проте ознаки ось які:
Метал і залишок кислотний
Їх творять, взявшись до роботи.
Останнім слайдом дякую учням за роботу та зазначаю, що спільно ми досягли успіху та знову дарую смайлик.
Використання засобів мультимедіа з метою повторення, узагальнення та систематизації знань не тільки допомагає створити конкретне , наочно-образне уявлення про предмет, явище чи подію, які вивчаються, але й доповнити відоме новими даними.
Також вважаю, що надзвичайно доцільно та ефективно використовувати мультимедійні презентації у 9-му та 11-му класах під час вивчення теми «Роль хімії в житті суспільства» 11 клас та «Узагальнення знань з хімії» 9 клас. Для цього я розподіляю теми між учнями, яких об’єдную у групи за їх бажаннями та враховуючи їх інтереси. Учні самостійно опрацьовують навчальний матеріал та створюють мультимедійні презентації з анімаціями та рухомими об’єктами.
Так, діти вдосконалюють свої знання з хімії та комп’ютерних технологій. На уроках відбувається презентація роботи, яка була виконана вдома. Це значно урізноманітнює уроки, робить їх яскравими та незабутніми.
На уроці в 11 класі «Природні джерела вуглеводнів» використовую мультимедійну презентацію «Віртуальна колекція видів палива», яка складається з 15 слайдів, на яких зображені нафта, процес видобутку природного газу, різні види вугілля, та їх характеристика, процес їх горіння, що значно робить навчальний матеріал доступнішим та цікавішим для учнів, а також дозволяє оптимізувати час: за доволі короткий проміжок часу опрацьовую велику кількість навчального матеріалу.
Крім того, презентаційна програма частково допоможе розв’язати проблему недостатньої кількості реактивів у кабінеті, а також продемонструвати досліди, показ яких не передбачено в школі згідно з санітарними нормами. Інтеграція гіпертексту й мультимедіа дозволяє зробити викладання навчального матеріалу яскравим та наочним.
Мультимедійну презентацію, також, можна роздрукувати та використати як план-конспект уроку або можна бути поширити серед учнів, що замінить конспект уроку. Також за допомого Інтернету діти готують цікаві короткі повідомлення, шукають різноманітні методи розв’язування задач, біографії відомих вчених-хіміків тощо.
Особливо доцільне використання ІКТ як способу зацікавлення учнів новітніми методиками отримання додаткових знань, досягнення якості та ефективності навчально-виховного процесу.
Гуртківці «Хімічного перетворення» працювали над проектом «Дослідження методів вирощування кристалів з розчинних неорганічних сполук» сім місяців. За цей час було зібрано, узагальнено та проаналізовано дуже багато інформації, одержаної з періодичних видань, наукової літератури та Інтернет мережі. Випущено стінні газети, створено комп’ютерну презентацію. Робота над проектом сприяла поглибленню знань, розвинула навики самостійної роботи і почуття відповідальності. Проектна робота була представлена та одержала відзнаку на Львівсько-Люблінському конкурсі «Кристали та їхнє дослідження» 2014.
У своїй роботі керуюсь науковими та практичними дослідженнями - І.Т. Єрмакова, В.Г.Кириченко, Н.Мурашко, І. Рожнятовської, джерелом — «https://wikipedia.org.ua , та іншими інтернет-ресурсами.
Для підготовки до уроків використовую методичний комп’ютерний посібник «Електронний конструктор уроку» видавничої групи «Основа», та інші електронні посібники. На яких доступні для використання та редагування готові конспекти уроків та медіа-презентації до них, а також - ексклюзивна програма для створення власних уроків, інші електронні посібники та сайти.
Найзручнішою, на мій погляд, формою застосування основ комп’ютерної грамотності й водночас її формування на сучасному етапі є інтегровані уроки «Хімія – інформатика» або тісна співпраця вчителя хімії з вчителем інформатики. Така інтеграція дає змогу створити найсприятливішу мотивацію навчальної діяльності учнів. Великі можливості в розвитку інформаційної грамотності учнів надає мережа Інтернет.
У ній є величезна кількість наукової інформації, що зацікавить не тільки учнів, але й мене, допоможе розширити кругозір, зацікавити виконанням нескладних учнівських досліджень.
Елементи інформаційно-комунікаційних технологій дозволяють зробити навчання пізнавальним, розвивальним, продуктивним тощо. Формування в учнів навичок роботи на комп’ютері та «навігації» у «глобальній павутині» не є самоціллю, головне – навчити школярів за допомогою нових інформаційних технологій розв’язувати проблеми, реалізовувати проекти, знаходити потрібну інформацію у процесі вивчення усіх навчальних предметів. Стиль і мова програм, характер спілкування з комп’ютером значним чином впливають на якість і спосіб мислення, що формується в учнів. А також використання комп’ютерно-орієнтованих технологій впливає на підвищення професійної компетенції вчителя, що в свою чергу, сприяє підвищенню якості навчання. Тому, в моїх планах освоєння інших комп’ютерних програм, а також контрольно-діагностичної системи TEST-W, яка є призначена для перевірки знань тестуванням на комп’ютері.
Школа разом із світовою спільнотою вступила у третє тисячоліття, яке характеризується глобалізацією суспільного розвитку; переходом людства від індустріальних до науково-інформаційних технологій, що базуються на інтелектуальній власності, знаннях і зумовлюються рівнем наукового потенціалу країни.
Принципи сучасної діяльності педагога-учителя вимагають змін. Увага до кожної дитини як особистості , громадянина з високими інтелектуальними, моральними, фізичними якостями , максимальний розвиток кожної дитини.
Саме такі вимоги до освіти молодого покоління потребують в першу чергу навчання, самоствердження учителя, його вдосконалення як «творця», зміни «педагогічного мислення». Адже, творчого вчителя не можуть задовольнити технології, які гарантують лише отримання предметних знань.
—————
—————
—————
—————
—————